Dålig på att blogga! Obs - hästinlägg.

publicerat i Allmänt;
Jag är kass!
Otroligt superduper kass på att uppdatera bloggen.
 
 
Men livet rullar på så fort så det är svårt att hitta pauser just nu.
Vaaaart ska jag börja...hm. Okey vi börjar med Loppan för hela förra inlägget handlade ju om honom. Han är hemma nu igen, stog 20 dagar på Ale hästklinik. Usch. Dom tog bort hela sulan, strålen och fick ta bort ca.3-4 cm hornvägg på insidan. Dagen efter operationen fick han kolik. Igen..han hade ju det bara 2 veckor innan han kom dit.
Vid gipsbytet såg man att han hade fått ett framfall av lädersulan som sitter inne i hoven och den petade ut utanför hornväggen och den har vi bråkat med sen dess. Vet. sa dock att det var nästan som på beställning att framfallet skulle komma då man skär bort en sån stor bit av hoven. Det visade sig att hovbölden också hade vart lika stor som typ två ägg och har växt där inne länge, och då menar jag lääänge. Antagligen är anledningen till att vi inte märkt nåt och att han inte visat det
1.För att han är före detta galoppör - stenhårda hästar. Veterinären gick in och kollade filmer från hans lopp och sa "shit han va en riktig fighter!" (haha) och
2. Det visade sig att han inte bara hade en sula utan två!
 
Han har antagligen någon gång i sitt liv haft en sulinflammation och på det har det växt ut en extra sula som skyddat hoven. Knasiga häst.
Vill bara skicka in han på en helkroppsskanning och se så att det inte är nåt annat som ligger och trycker som han inte visar.
Hemma är han i alla fall nu och han trivs på boxvilan, skit knäppt egentligen! Han äter, bajsar, äter, gosar och bajsar. Haha vi trick-tränar och stretchar. Men han är lugn som en filbunke, ensam i stallet som när dom andra är där. Han har ett litet fönster att titta ut igenom och fri tillgång till hö.
På måndag är det gips byte igen. Har framfallet gett sig nu så kan vi få på en sko och då blir det faktiskt till att få komma ut i en gräshage nån timma om dagen!!!
Min lilla skrutt, jag tror (Vet!) att detta kommer läka snabbt ändå! :)
 
Sen jag skrev sist så har jag börjat att utbilda hästar på Balltorps travstall - fy fasen vad kul det är!
Fick chansen för att tydligen är många travhästar sne-musklade och behöver markarbetas för att bygga "rätt" typ av muskler men ingen där är speciellt intresserade av dressyr. Det var min vän Inger som tipsade dom om mig och jag blev jätte glad att jag fick chansen att hålla gång medans Loppan är konvalescent.
Fick började med Bea Heiskanens Italienska häst NoLimits Di Pippo, är kär i den hästen. Han är så jäkla fin. Jätte stor, lång lockig man och mörk mörk brun nästan svart. Åh. Häst-crush!
Innan jag satt upp hade Bea ridit honom kanske 7-10 ggr i skogen så jag var nervös, men snällare häst får man nog leta länge efter (eller okey, Loppan ligger etta men att ta hem andra plats är starkt det med!) Nu kan han halter, halvhalter (ganska bra) och fattningar. Jag fick verkligen börja från grunden, men han är brutalt lätt lärd och han har så mycket dressyr i sig! Känns som att rida ett maffigt halvblod och absolut ingen travare - så jag ska späcka myten nu om att Fullblod och Varmblod är tråkiga hästar! Roligare hästar att rida får ni leta länge efter - Jag svär!
Blev så glad förra veckan, Tina (en annan tjej i Balltorp vars häst Otto jag också börjat utbilda) pratade med ägarinnan till stallet med manegen där jag rider hästarna och hon hade frågat Tina: "Är det där den tjejen som börjar rida Beas häst också?"
"Ja det är hon, Tilda heter hon"
" Ah, jag kan säga en sak - hon är ingen bluff! Jag har aldrig sett någon rida travhästar bättre än vad hon gör! Håll fast vid henne!"
Alltså gud, mitt självförtroende steg väldigt mycket för högt upp över öronen. Jag har nästan aldrig ridit travare innan jag gav mig ann dom på Balltorp så det kändes verkligen fantastiskt! Ett bevis på att om man brinner för någonting och går in helhjärtat så strålar det utåt! :)
 
Min dröm är att ha min stallgård där jag kan ta mig ann så kallade "problemhästar" eller hästar som ska avlivas bara för att folk inte har tid/råd. Rida till, utbilda och sen sälja vidare till ett fantastiskt hem. Alla hästar förtjänar att bli överösta med kärlek och morötter. det är trots allt typ 99% av alla föl i Sverige som är planerade och "skapta" av människor. Då får vi ta vårt ansvar för deras liv också. Jag ska även fortsätta spräcka myten om full/varmblod som tråkiga hästar! Vänta bara tills ni får se filmer från ridpassen med Peppe ;)
 
Idag fyllde min fina mormor år. Vi firade med lite shopping, grillning tårta och paket! Väldigt mysigt! Av mig och Albin ska hon få Pion buskar (hon älska att pilla i trädgården) så det blev en bra present. Hade först tänk köpa fruktträd men hon har så mycket älgar och Hjortbockar på sin gräsmatta så dom stackars träden hade nog inte stått länge där! ^^
 
Alltså vilket splittrat inlägg! Blir så när man bloggar typ 1 gång i månaden. Ska skärpa mig, vet att många vill ha uppdates om Loppan. Will do - skärpning kommer!
 
Nu kommer det massa bildäär!
 
Världens pussvänligaste häst, bild alldeles rykande färsk från idag!
Mamma och Loppan
NoLimits Di Pippo :)
 Bild från första passet - märks att jag är ganska nöjd över hästen jag fått ta mig an! x)
 
puss och kram, skummbanan.
 
 

Kommentera inlägget här :